اخبار داغ
  از حیثیت مجلس دفاع کنید
 بازنشستگان توان گذران زندگی خود را ندارند
 ساماندهی کارکنان دولت با جدیت پیگیری شود
 مردم منتظر اقدام در پرونده فساد واردات چای هستند
 عضو ناظر مجلس در شورای رقابت انتخاب شد
 ارقام تحقق ناپذیر در بودجه وجود ندارد
 کیفیت سوخت ناچارا کاهش داده می‌شود
 حاضران در فیلم غیراخلاقی گیلان بازداشت شدند
 نیروهای طرحی دوران کرونا تعیین تکلیف شود
 به معیشت مردم توجه شود
 مدیر کل آژانس نباید احساسی موضع‌گیری کند
 دولت ساخت مسکن را در اولویت کاری خود قرار دهد
 مجلس به دنبال رفع تبعیض حقوق بازنشستگان
 به تعداد نمایندگان مجلس اضافه می‌شود؟
 شناسایی حدود ۱۱۰ هزار خانه برای دریافت مالیات
 امنیت روانی جامعه را به خطر نیاندازید
 صف‌های سوخت‌گیری در تهران جمع شد؟
 این خانوارها مسکن رایگان می‌گیرند
 پاسخ قالیباف به رئیس سازمان برنامه و بودجه
 هیچ برنامه‌ای برای زمان‌بندی قطع برق وجود ندارد!
دیگر رسانه ها
 ساها در جمع ۵ ایرلاین برتر کشور
 دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بازنگری کند
 گرانی برای مردم مشکل ساز شده است
 عنوان مدرسه از برخی واحدهای آموزشی حذف می‌شود
  کیفیت سوخت ناچارا کاهش داده می‌شود
 بستر ایجاد اشتغال برای جوانان فراهم شود
  اعتیاد اینترنتی کودکان را جدی بگیرید
  سال آینده فشار مالیاتی بر مردم نداریم
 صادرات پیاز و گوجه فرنگی به زودی محدود می شود
 سهمیه سوخت این خودروها قطع می‌شود
 افزایش ۳۰ درصدی حقوق تورم را تشدید می‌کند
 مردم تهران زباله نفس می‌کشند
 خودروهای وارداتی فوتبالیست ها پلاک نمی شوند!
 به سمت حذف «کنکور» می‌رویم
 اختصاص سهام عدالت به نوزادان مطرح نیست
 مدیرعامل چای دبش اختلاسگر نیست!
 نیروگاه‌های استان تهران مازوت مصرف نمی‌کنند
 باید لوازم خانگی باکیفیت وارد شود
 ریالی از بانک مرکزی بابت تنخواه گردان خزانه نگرفتیم
 واردات کالاهای تحریمی تسهیل شد
سرویس :  صحنارسال به دوستان ارسال به دوستان نسخه چاپی
شناسه خبر:  6751دوشنبه 12 تیر 1402   |   9:31:2
مرکز پژوهش‌های مجلس :

 نقش مجلس در فرآیند بودجه‌ریزی

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با مقایسه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای در لایحه و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نقش مجلس در فرآیند بودجه‌ریزی را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش صندلی سبز؛ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی نقش مجلس در فرآیند بودجه ریزی؛ مقایسه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور» اعلام کرد مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه دولت (با لحاظ مخارج عمومی و اختصاصی) نسبت به لایحه ۵۹% (بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد تومان) رشد داشته است. با صرف‌نظر از درآمدها و مخارج اختصاصی دولت، رشد اعتبارات عمومی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، حدود ۶۲% بوده است.

همچنین دوبرابر شدن (افزایش ۱۰۰ درصدی) اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای عمومی در قانون بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ در شرایطی صورت گرفته است که بنابر گزارش خزانه‌داری کل کشور، در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۸۰% اعتبارات مصوب این حوزه پرداخت شده است. در سال ۱۴۰۰ نیز از کل اعتبارات مصوب در حوزه عمرانی، حدود ۸۰% اعتبارات پرداخت شده است که بیش از نیمی از پرداخت‌ها به‌صورت غیرنقدی (از طریق اسناد خزانه اسلامی) بوده است که مشکلاتی برای پیمانکاران طرح‌ها به همراه دارد.

طبق بررسی‌های این گزارش، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ردیف‌های متفرقه در مقایسه قانون بودجه نسبت به لایحه بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است (حدود ۲/۳ هزار میلیارد تومان مربوط به سقف دوم بودجه) و حدود دو و نیم برابر شده است و سهمی برابر با اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ملی پیدا کرده است. افزایش تعداد و حجم اعتبارات ردیف‌های متفرقه، از جهت عدم تعیین متولی مشخص برای این ردیف‌ها، انضباط جداول بودجه را برهم‌ریخته، شفافیت و به تبع آن نظارت‌پذیری بودجه را کاهش می‌دهد.

همچنین اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی در مسیر لایحه تا قانون ۱۳/۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و حدود ۷۵ درصد رشد داشته است که بخش عمده آن به سه ردیف جدید «احداث راه‌های روستایی»، «اعتبارات آب روستایی» و «اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برحسب حوزه‌های انتخابیه» مربوط است.

در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده است علاوه بر مصوبات صریح و مستقیم مجلس شورای اسلامی در حوزه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، افزایش مجموع مصارف بودجه عمومی دولت در مجلس نیز تأثیر غیرمستقیمی بر این اعتبارات دارد. به موجب قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، بایستی ۳ درصد از مصارف بودجه عمومی دولت در قالب اعتبارات استفاده متوازن در اختیار استان‌ها قرار گیرد. با این وجود، اثر افزایش مصارف بودجه عمومی و به تبع آن افزایش ۳ درصد اعتبارات استفاده متوازن در جداول استانی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ نشده است که مغایر با قانون دائمی است.

این گزارش تصریح کرده اگرچه افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از مجموع مصارف بودجه امری پسندیده است که می‌تواند به بهبود روند تشکیل سرمایه در کشور و ایجاد زیرساخت‌های مولد اقتصادی منجر شود، اما افزایش تعداد طرح‌ها و اعتبارات آنها، بدون رفع موانع تأمین مالی و تخصیص اعتبار لازم به این طرح‌ها می‌تواند شمار طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را در کشور افزایش داده، موجب تجمیع مطالبات معوق پیمانکاران این طرح‌ها شده، مخارج دولت را بالاتر برده و سرمایه اجتماعی را مخدوش سازد.
ایمیل مستقیم:   info@sandalisabz.ir
نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: *
ایمیل:
کد: *
 
     
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
   
اینستاگرام صندلی سبز
 درباره ما | تماس با ما | پیوندها | آرشیو | RSS
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صندلی سبز است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است
© 2015 sandalisabz professional news site. All rights reserved